Nie ma co się martwić




Przed nami trudny okres. Dni stają się coraz krótsze, światło cofa się przed ekspansją mroku, a ludziom tak bardzo chce się wiosny. Ale trzeba jeszcze długo, cierpliwie czekać. Wszyscy czują, że to dopiero początek. Najgorsze okresy pogody, wyziębienie, sztywne stawy, słota, podniesione kołnierze i czapki zasunięte na oczy - to jeszcze przed nami.
Ja rekompensuję sobie takie przykre momenty słuchając muzyki. W długie jesienne wieczory, przy szklance herbaty z cytryną, wczuwam się w ciepło wibrujące w dźwiękach gitary. Czuję jak rozgrzewają, przemoknięte i wyziębione kości i stawy. Do tego potrzebna jest oczywiście gitara zaczarowana.
A taką ma Marek Knopfler. Dire Straits jest wyjątkowym zespołem – przynajmniej w moim odczuciu. Od wielu lat słucham ich piosenek i niezależnie od pogody na dworze i nastroju panującego w moim wnętrzu - zawsze znajdowałem w repertuarze, coś co - niezależnie od okoliczności - doskonale odzwierciedlało "granie duszy".


Kiedyś urzekała mnie w zasadzie tylko muzyka, sposób gry na gitarze. Knopfler stworzył swój niepowtarzalny styl użycia tego instrumentu. Jest natychmiast rozpoznawalny.
Teraz, kiedy jestem bardziej dojrzały – a złożyło się tak, że język angielski stał mi się bardzo bliski – warstwa tekstowa staje się równie ważna co muzyka.  Z pewnością niejeden raz będę sięgał do tego źródła.
Dzisiaj o nastrojowej, romantycznej piosence "Why worry" - Nie ma się co martwić.  Przesłanie utworu jest proste - gdy dwoje ludzi jest sobie bliskich, to zawsze znajdą pocieszenie w tym, że właśnie są razem. Treść - w przybliżeniu - jest taka:



"Kochanie, wiem, że ten świat jest okrutny i zły. Smutna i przygnębiona się stajesz, jak spotykasz ludzi złych. To co robią, i to co mówią, zamienia błękit Twojego nieba w szarą mgłę. Ale, kochanie, ja zetrę Twoje gorzkie łzy i odgonię smutek i strach.

Kochanie, kiedy jest mi ciężko – do Ciebie przychodzę. I ty nadajesz, temu co robię, sens. Może się zdawać, że to tylko słowa, ale Ty naprawdę zmieniasz świat. Kiedy dookoła wszystko jest szare i mdłe, to nasza miłość jawi się blaskiem czerwieni i złota. I tylko ona się liczy, reszta świata istnieje jakby tylko przy okazji. 

Więc po co się martwić? Po bólu zawsze przyjdzie śmiech, tak jak po deszczu świeci słońce. Wszystko będzie na swoim miejscu - tak jak ma być. Nie martw się."


Romantyczna melodia i romantyczne słowa – oto forma i treść piosenki "Why worry". Piosenki, którą polecam na długie listopadowe wieczory.

Po bólu zawsze przyjdzie śmiech.... Tak jak wiosna......

Komentarze